Penggunaan Kosa Kata


Kosa Kata Dalam Penggunaan Ayat
1.     POLEMIK - Akhir-akhir ini, isu lumba haram kerap menjadi polemik dalam kalangan masyarakat.
2.     MARHAEN - Golongan marhaen tidak diabaikan oleh kerajaan dalam usaha mentransformasikan ekonomi ke arah negara berpendapatan tinggi.
3.     KULAWARGA - Kulawarga yang harmonis mampu membentuk anak-anak bersahsiah mulia.
4.     DASAWARSA - Dasawarsa ini, hubungan kejiranan semakin diabaikan terutama dalam kalangan masyarakat metropolitan.
5.     IKHTISAR - Pelajar perlu memberikan ikhtisar yang mantap sewaktu pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
6.     AMSAL/TAMSIL - Amsalnya,tabiat menabung bukanlah sesuatu yang asing dalam kalangan masyarakat.
7.     WASILAH - Seseorang pelajar tidak wajar melupakan wasilahyang terjalin dengan guru.
8.     NIRMALA - Pada pagi yang nirmala ini, saya akan menyampaikan syarahan bertajuk, Budi Bahasa Budaya Kita.
9.     SAKINAH - Ajaran agama yang diterapkan dalam keluarga mampu menjamin sakinah berpanjangan.
10.                        SINERGI - Akhir kalamnya, rakyat dan kerajaan perlu bersinergiuntuk merealisasikan pelancongan inap desa menjadi pilihan kalangan rakyat Malaysia.
11.                         USLUB / MINHAJ / MANHAJ - Membaca merupakan uslub berkesan untuk menambah ilmu pengetahuan dalam kalangan pelajar.
12.                        PRAKARSA - Prakarsa perdana dalam membanteras gejala lumba haram ialah pemantauan ibu bapa di rumah.
13.                        AFORISME - Kasih sayang yang diberikan oleh ibu bapa terhadap anak-anak bertepatan dengan aforisme, melentur buluh biarlah dari rebungnya.
14.                        SIRNA – Rasa perikemanusiaan semakin sirna daripada sanubari generasi pelajar pada hari ini.
15.                        JAGATRAYA - Malaysia terkenal di jagatraya sebagai sebuah negara yang memiliki keunikan budaya dan keindahan alam.
16.                        SEANTERO - Seantero dunia akan memandang tinggi  negara Malaysia jika kita  Berjaya mengekalkan warisan sejarah rakyat Malaysia.
17.                        OBLIGASI - Sudah menjadi obligasi setiap rakyat Malaysia untuk mempertahankan negara daripada ancaman musuh.
18.                        MAYAPADA/MARCAPADA - Mayapada, isu kemalangan  remaja kerap disiarkan dalam media massa.
19.                        MAPAN - Sudah terang lagi bersuluh, kempen merupakan prakarsamapan yang mampu mengatasi gejala lumba haram.
20.                        SEYOGIA - Seyogia golongan remaja tidak terlibat dengan aktiviti subversif yang akan mencalarkan imej negara.
21.                        SEMENTELAHAN - Sikap tidak ambil peduli merupakan punca hubungan kejiranan semakin renggang sementelahan kesibukan bekerja menyebabkan komunikasi antara jiran semakin terbatas.
22.                        MAUDUK - Mauduk syarahan yang akan saya sampaikan ialah, Ciri-ciri Rakan yang Menjadi Pilihan Saya.
23.                        PADAU - Sebelum padau perbincangan saya gali lebih dalam, molek kiranya saya mulakan dengan pendefinisian tajuk terlebih dahulu.
24.                        TEGAR - Pihak Kementerian Pelajaran gusar kerana ramai pelajar sekolah kini menjadi perokok tegar.
25.                        KONGKALIKUNG - Sekumpulan pelajar SMK Lepar Hilir berkongkalikung ponteng sekolah di ladang kelapa sawit.
26.                        MENYISIR - Sebelum saya menyisir usul perbahasan dengan lebih dalam, izikan saya mendefinisikan terlebih dahulu frasa demi frasa.
27.                        MAHMUDAH - Sifat mahmudah jika diaplikasi dalam kehidupan akan merubah personaliti remaja agar menjadi remaja cemerlang dan terbilang.
28.                        GEMULAH - Sewajarnya kita mencontohi sifat gemulah terdahulu yang sanggup mempertahankan warisan bangsa agar dapat dinikmati oleh anak cucu.
29.                        CERITERA - Sebagai remaja berwawasan, kita sepatutnya tidak terpengaruh dengan ceritera palsu yang berlegar-legar dalam kalangan masyarakat.
30.                        INTI PATI - Perlembagaan Persekutuan Malaysia merupakan inti patiyang wajar difahami dan dihayati oleh seluruh warga Malaysia.
31.                        BERIJTIHAD - Remaja mesti mengkaji sesuatu isu agar mampu berijtihad apabila ditanyakan tentang sesuatu isu oleh orang luar.
32.                        MENGHADAP - Kita perlu menghadap serta mendepani sesuatu perkara dengan cara yang rasional.
33.                        BELASUNGKAWA - Kami mengucapkan belasungkawa kepada keluarga Ali atas kematian anak tunggal mereka.
34.                        KENDATIPUN - Kendatipun pendapatan kita sekadar cukup-cukup makan, kita seharusnya menyimpan sebahagian daripada pendapatan sebagai tabungan.
35.                        SIGNIFIKAN – Langkah-langkah signifikan perlu dilakukan untuk membasmi gejala lumba haram dalam kalangan remaja.
36.                        TERAMPIL - Sifat terampil merupakan ciri yang perlu ada pada seorang remaja yang berwawasan.
37.                        PROGNOSIS - Prognosis yang tepat dalam menilai keperibadian rakan sebaya perlu ada dalam memilih rakan sebaya.
38.                        PROKLAMIR - Kerajaan telah memproklamir Melaka sebagai Bandar Raya Bersejarah.
39.                        TRAGEDI - Menjadi suatu tragedi yang menyedihkan apabila golongan remaja yang terlibat dengan lumba haram mencambah biak gejala sosial lain seperti seks bebas dan penagihan dadah.
40.                        KULAWARGA – “Kulawarga dewan sekalian, tajuk pidato saya pada hari ini ialah Peranan Remaja dalam menyemarakkan semangat kejiranan.”
41.                        JALUR LEBAR - Kemudahan jalur lebar yang disediakan oleh kerajaan dapat dinikmati oleh segenap lapisan masyarakat.
42.                        NIHILISME - Remaja yang terlibat dalam gejala sosial mengamalkan nihilisme dalam kehidupan mereka.
43.                        MOBILITI - Masyarakat berilmu pengetahuan akan bermobiliti kea rah kecemerlangan.
44.                        HEDONISME - Remaja perlu dinasihati agar tidak mengamalkan budaya hedonisme dalam kehidupan mereka.
45.                        FRANCAIS - Agensi pelancongan boleh mengaplikasikan konsepfrancais untuk mempopularkan produk dan perkhidmatan mereka kepada pelancong asing.
46.                        SAF - Remaja perlu menyusun saf agar dapat bergerak seiring menangani gejala lumba haram yang semakin mencengkam pada hari ini.
47.                        PARADIGMA - Kita perlu melakukan anjakan paradigma untuk merubah senario negatif yang membelenggu golongan muda negara ini.
48.                        KODIFIKASI – Remaja yang berpengetahuan mampu melakukan kodifikasi apabila membaca bahan bacaan daripada pelbagai sumber.
49.                        ENTENG - Sikap masyarakat yang memandang enteng gejala ponteng sekolah menyebabkan golongan remaja beraja di mata , bersultan di hati.
50.                        CAKNA - Ibu bapa perlu cakna akan perubahan yang berlaku dalam diri anak-anak mereka.
51.                        TUNTAS - Tuntasnya, Dasar 1 Murid 1 Sukan mampu memupuk minat bersukan dalam kalangan murid-murid sekolah.
52.                        IZHAR - Izharnya, golongan orang kurang upaya turut membantu perkembangan ekonomi negara Malaysia.
53.                        AFDAL - Prakarsa yang afdal bagi menggalakkan anak-anak menabung ialah ibu bapa membuka akaun simpanan di bank untuk anak-anak.
54.                        JERAYAWARA – Jerayawara secara progresif perlu diadakan ke seluruh negara bagi menerangkan keburukan gejala lumba haram.
55.                        REKAYASA - Guru yang berkesan mampu melakukan rekayasa melalui pelbagai medium dan kaedah pengajaran di dalam kelas.
56.                        EGOSENTRIK - Sikap egosentrik  yang ada di dalam diri menyebabkan masyarakat bandar tidak mengamalkan semangat kejiranan.
57.                        ADIWANGSA - Remaja yang mampu menongkah arus kebejatan sosial akan menjadi adiwangsa yang mengharumkan nama negara.
58.                        EGALITARIANISME - Konsep 1 Malaysia mampu merealisasikan egalitarianisme dalam pembudayaan budaya dan bahasa.
59.                        ATMA - Sementelahan, generasi muda pada hari ini mengalami gangguan atma sehingga menyebabkan mereka tidak memikirkan baik buruk sesuatu perkara.
60.                        BOBROK – Masyarakat yang bobrok akhlaknya akan merugikan negara.
61.                        PENGITLAKAN - Sebagai pengitlakan, kita seharusnya berganding bahu memulihara bangunan bersejarah untuk memastikan generasi hari muka dapat mewarisinya.
62.                        EFISIEN - Langkah yang efisien mampu memperkasakan pendidikan vokasional di negara ini.
63.                        GELANDANGAN - Amalan menabung sejak kecil mampu merubah kehidupan gelandangan menjadi lebih baik.
64.                        MUASIR - Muasir ini, budaya membaca dalam kalangan rakyat Malaysia telah meningkat.
65.                        SIMBIOSIS - Sememangnya simbiosis antara kerajaan dengan rakyat mampu menghasilkan sinergi yang merubah senario masyarakat.
66.                        PIDANA - Anak-anak terdorong untuk melakukan pidana dek galakan rakan-rakan sebaya.
67.                        NINGRAT - Remaja seharusnya berusaha menjadi golongan ningratyang akan membanggakan nama ibu bapa dan negara.
68.                        JEMBEL - Seharusnya kita membantu negara-negara jembel di Afrika yang mengalami krisis makanan.
69.                        MURBA - Sebagai golongan murba, kita seharusnya menyokong Dasar 1 Murid 1 Sukan.
70.                        PROLETAR - Kita seharusnya memerangi gejala buli dan ponteng sekolah kerana kita tidak mahu melihat generasi akan datang menjadi masyarakat proletar.


Gramatis 1
1.     ANANI – Dalam kehidupan bermasyarakat, sifat anani tidak wajar diamalkan.
2.     BINTAT – Lengannya bintat kerana digigit nyamuk.
3.     CENGKIL – Dia perlu berhati-hati apabila berada di rumah Zulaikha kerana bapanya cengkil.
4.     DAMPIT - Jika mahu berjaya dalam pelajaran, janganlah dampit.
5.     EKSTRADISI – Tidak semua negara di dunia ni yang membuat perjanjian ekstradisi dengan Malaysia.
6.     GASAR – Kanak-kanak perlu dilatih oleh ibu bapa dengan adab berinteraksi dengan orang lain agar tidak menjadi gasar apabila meningkat remaja.

Gramatis 2
1.     KENTARA - Bandar raya itu begitu kentara dari puncak bukit.
2.     LANCIP - Bentuknya yang lancip menjadikan lembing itu meluncur laju.
3.     MAJAL - Golok dan parang menjadi majal jika terbiar di luar rumah.
4.     NYELAP - Rosnah nyelap beberapa kali sejak pulang dari pulau itu.
5.     OMPONG - Bawalah ompong apabila melawat pesakit.
6.     PALEN - Setiap peserta kursus perlu menyediakan palen secukupnya.

GRAMATIS 3
1.     RANTAM - Tugasan itu dapat kami siapkan secara rantam.
2.     SAGUR - Suatu ketika dahulu perahu sagur digunakan untuk mengangkut hasil-hasil tanaman.
3.     TAKZIM - Pengacara majlis itu dapat menjalankan tugas dengan penuh takzim.
4.     TETUA - Dia cuba menghilangkan tetuanya dengan menggunakan krim itu.
5.     UNGKAL - Masih ada murid yang ungkal walaupun segala peraturan itu untuk kebaikan.
6.     VILA - Bintang filem itu membina sebuah vila di kaki Gunung Ledang.




Comments